آستان قدس رضوی به عنوان یکی از مهم ترین نهادهای غیردولتی و یکی از متولیان جدی بحث فرهنگ طی سال های پس از انقلاب در حوزه های مختلف فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی نقش آفرینی کرده است. به نظر می رسد توجه به جایگاه هنر های جدید یکی از خلا جدی این مجموعه طی سال های اخیر باشد.

گروه آستان ثامن پرس: نگاه به معماری و نحوه ساخت حرم مطهر رضوی نشان می‌دهد این بارگاه مقدس در طول سالیان دراز مظهر هنر اسلامی بوده است. از کاشی کاری و آینه کاری تا خوشنویسی و فرش بافی و بسیاری دیگر از نمادهای هنری گذشته در این محیط خودنمایی می‌کند.

امروز اما رویارویی با هنر مدرن به نوعی هنر سنتی را تحت تاثیر قرار داده است. بر کسی پوشیده نیست که کارکرد هنر و یا حداقل مهم ترین کارکرد هنر تاثیرگذاری است. به عبارتی هنر بنا دارد تا بر محیط اطراف خود تاثیرگذاری داشته باشد. این تاثیر گذاری البته برای گروه ها و افراد مختلف متفاوت است.

در مهم ترین جنگ تاریخ بین حق و باطل نیز هنر جایگاه ویژه ای داشته و دارد. همه این سخنان و بسیاری بیشتر از آن جهت اشاره به اهمیت مساله هنر در پیشبرد تمدن‌های بشری است.

آستان قدس مرکز ایران اسلامی


اما آستان قدس رضوی که بنا بر فرموده بنیان گذار کبیر انقلاب اسلامی مرکز ایران است در پیشبرد هنر روز در کشور چه جایگاهی دارد و چه جایگاهی می تواند داشته باشد؟

شاید برای ساخت یک فیلم توسط یک نهاد و یا یک سازمان دو ویژگی مهم مورد نیاز باشد. ویژگی اول را می توان اعتبار آن نهاد دانست. به عبارتی یک فیلم ساز برجسته در سطح کشور و یا دنیا طبیعتا دوست دارد با مجموعه ای دارای اعتبار کار کند. ویژگی دوم را نیز می توان توان و قدرت ساخت دانست که مجموعه فاکتورهای این حوزه را می توان در بحثی به نام بودجه گرد آورد.

آستان قدس رضوی، مرکز ایران اسلامی، به طریق اولی هر دوی این دو ویژگی را داراست و جالب اینجاست که تا کنون برنامه جدی برای ورود اقلا در حوزه های ساخت فیلم و تئاتر و موسیقی از این نهاد عظیم شاهد نبوده ایم.

آستان قدس زیرساخت های هنری ایجاد کند

البته اشتباه نشود منظور از ورود در این حوزه کمک فلان میلیارد تومانی به ساخت فلان فیلم نیست. بلکه انتظار می رود در آینده نزدیک ما با کمپانی فیلم سازی آستان قدس مواجه باشیم. شاید گزاف نباشد اگر بگوییم بزرگترین کمپانی فیلم سازی تاریخی در دنیا می تواند مجموعه آستان قدس شود. به عبارتی باید حضور آستان قدس در این عرصه حضوری زیرساختی باشد. و باز به نظر می رسد با توجه به سبقه مذهبی آستان قدس شروع با ساخت فیلم های تاریخی از صدر اسلام تا کنون به خصوص برهه حضور حضرت رسول تا شروع دوران غیبت و تاریخ معاصر انقلاب اسلامی برهه هایی هستند که لزوم و نیاز به ورود دستگاهی عظیم و خوش فکر چون آستان قدس رضوی را می طلبند.

چه بسیار وقایع تاریخی صدر اسلام که یا پرداخته نشده اند و یا در سطحی ضعیف مورد پرداخت قرار گرفته اند. و سوال اساسی اینجاست که آستان قدس رضوی برای ورد موثر در این حوزه چه چیزی کم دارد؟ آیا باودجه کافی و.جود ندارد؟ آیا از اعتبار لازم برخوردار نیست؟ آیا احساس وظیفه به ورود در این حوزه نمی کند؟

به نظر می رسد با کمی تغییر نگرش نسبت به تفکرات سنتی مدیریتی در مجموعه آستان قدس می توانیم در آینده نزدیک شاهد تحولات گوناگون بسیار مثبتی در مرکز ایران اسلامی که نه در سرتاسر جهان اسلام شاهد باشیم.