علت اصلی فتنه درآیات قرآن هم این است که عده‌ای می‌خواستند بر عده‌ای تسلط یابند و در چند آیه به این نکته تأکید می‌کند در فتنه ۸۸ هم همین بود یعنی عده‌ای تبعیت نکردند و دنبال امتیازی می‌گشتند که به دیگران برتری پیدا کنند.

به گزارش ثامن پرس، آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی شب گذشته در همایش مردمی نقش خواص در حوادث فتنه‌گون در مسجدالعلی مشهد اظهار داشت: از سال 88 فتنه وارد ادبیات سیاسی ایران شد و شاهد عواقب آن در کشور بودیم.

وی با اشاره به اینکه فتنه دارای چندین معنی است، تصریح کرد: یکی از این معانی سختی و گرفتاری است.

وی با اشاره به اینکه واژه فتنه از واژه‌هایی است که در قرآن به آن بارها اشاره‌شده است، تصریح کرد: فتنه یک واژه عربی است و مشتقات آن‌هم در زبان عربی کاربردهای متفاوتی دارد اما در کل به معنی شکنجه و عذاب و گرفتاری است اما در ادبیات امروز دو عامل در این واژه لحاظ شده است، اول کسانی که موجب گرفتاری و سختی و عذاب شدند و دوم پنهان‌کاری و فریب‌کاری است که در کل به معنای این است که کسانی با فریب‌کاری‌ها و پنهان‌کاری‌های خود گرفتاری و سختی برای جامعه به وجود آوردند.

مصباح یزدی با بیان اینکه فتنه ۸۸ مجموعه‌ای از این مفاهیم است، خاطرنشان کرد: خداوند مخلوقی به نام انسان را پدید آورده که خودش قدرت انتخاب داشته باشد و راهش را انتخاب کند و اختیار با خود اوست که چه راهی را انتخاب کند و دراین‌بین بسیاری از حکمت‌های خدا هم در هدایت انسان نقش دارد.

وی ادامه داد: کسانی که از قدرت انتخاب خود استفاده می‌کنند آثار انتخابشان برای خودشان است اما دراین‌بین دایره اختیار خدا آن‌قدر وسیع است که انسان‌هایی بتوانند در زندگی انسان‌ها تأثیرگذارند و گاهی یک فرد در سرنوشت میلیاردها انسان نقش داشته باشد مثل پیامبر که بر میلیاردها فرد تأثیر گذاشته‌اند اما در مقابل کسانی هستند که میلیاردها انسان را به راه بد می‌کشانند و آن‌ها را منحرف می‌کنند اما در برابر آسیب‌ها خداوند خط قرمزی قرار داده است.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: خداوند نظام پیچیده‌ای آفریده، مثلاً به کسانی قدرت داده است که هدایت کنند و در مقابل کسانی فریب‌کارانه می‌توانند دیگران را از مسیر صحیح منحرف کنند که به این افراد فتنه‌گر و به رفتارشان فتنه می‌گویند.

مصباح یزدی افزود: طبق آیه قرآن که می‌گوید ما برای هر پیامبری دشمنی از جن و انس قراردادیم، برای هر پیامبری دشمنی از جن و انس است و اگر فقط یک‌راه خوبی وجود داشت، دیگر انتخابی در کار نبود و ما مثل فرشتگان می‌شدیم.

وی تصریح کرد: وقتی زمینه انتخاب مهیا شود ارزش کار بیشتر می‌شود اما در طول تاریخ کفه گمراهی وقتی بیشتر می‌شد خداوند عذاب خود را نازل می‌کرد و اگر تعادلی زمینه انتخاب را برهم زند خداوند عذاب‌ها را نازل می‌کند.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) بیان کرد: هیچ زمینه و هیچ عذری برای انسانی که ذره‌ای عقل داشته باشد، قابل‌ قبول نیست که فتنه کند اما آن‌قدر بعضی عوامل شیطانی زیاد بود که گمراه شدند و زمینه هدایت مسدود شد.

مصباح یزدی با بیان اینکه زمینه هدایت امام موج کشورهای همسایه و دورترین نقاط دنیا را فراگرفته است، خاطرنشان کرد: این نظام موهبتی به ما بود اما افرادی از این خوان کرم الهی درست استفاده نکردند و برای جیب خود از خون شهدا استفاده کردند که امروزه هم هستند و این افراد آرام نمی‌نشینند. وی بیان کرد: همان‌گونه که دشمنانی برای پیامبران بودند برای ائمه و جانشینان آن‌ها هم هستند و راه همان راه است و در مقابل عده‌ای که از جان و مال و آبروی خود گذشتند، شیاطینی هم وجود دارند که انتخاب به وجود آید و می‌توانید باعقل و شناخت، هدایت انبیا و فراهم شدن عوامل اجتماعی مناسب، راه صحیح را انتخاب کنید.

وی با اشاره به اینکه درجات تکلیف تابع سه عامل متفاوت می‌شود، گفت: خداوند تأکید کرده که هر چه قدرت انتخاب بیشتر و فهم و معرفت بیشتر باشد، مقاومت در برابر دشمن ارزشمندتر است و ارزش انسان در انتخاب‌ها و قدرت مقاومت در برابر شیاطین است.

مصباح یزدی افزود: اگر خداوند روزهای سختی را برای مؤمنین به وجود می‌آورد مربوط به بخل خدا نیست بلکه او می‌خواهد ارزش انسان بالا برود و مسیر رشد افراد بیشتر فراهم شود و اگر خداوند بنده‌ای را دوست دارد، دوست دارد به مقام بالاتری برسد و سختی بیشتر به او می‌دهد که با دشمن ظاهری و باطنی مبارزه کند.

وی ادامه داد: فکر نکنیم فتنه‌ها از دست خدا دررفته است بلکه این فتنه‌ها در زمینه‌هایی است که با دین مقابله می‌کند و آثار و ارزش آن برای انسان تا ابد است و سعادتمندی برای ابد است یعنی اگر فتنه‌ای واقع شود که در برابر دین باشد آن فتنه نتیجه‌ای در آخرت شما دارد، باید حسن ظن به تدبیر خدا داشته باشیم و باید بدانید که این نهایت محبت خداوند است که شمارا در شرایطی قرار می‌دهد که بتوانید ترقی کنید و اثر آن بی‌نهایت است.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) افزود: اینکه یک جوان انقلابی بتواند در مقابل فتنه‌گران قد علم کند و دوستان خود را راهنمایی کند و به دنیا ابلاغ کند که تا جان داریم دست از انقلاب بر نخواهیم داشت این را فقط می‌توان با مبارزه با دشمن مقایسه کرد.

مصباح یزدی تصریح کرد: فتنه‌هایی که در جامعه هستند گاهی به‌گونه‌ای هستند که باانگیزه بینش و رویکرد خاص خود در فعالیت‌های اجتماعی شرکت می‌کنند و ارزشی را به وجود می‌آورند که هرکسی سهم خود را برمی‌دارد و در این مواقع کسی قصد تجاوز به بهره دیگری ندارد و اجحافی صورت نمی‌گیرد و هر فرد به‌اندازه کار خودش سهم می‌گیرد.

وی ادامه داد: اما کسانی پیدا می‌شوند که به دلایلی هیچ‌وقت به‌حق خود راضی نیستند و می‌خواهند دو برابر کار خود سهم بگیرند و خدمت آن‌ها به مردم بابت تسلط و بهره‌کشی است و در این مواقع هدف از آفرینش در زندگی اجتماعی خدشه‌دار می‌شود و معادله به هم می‌خورد.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) یکی از ویژگی‌های تجاوز به‌حق دیگران را زور بازو عنوان و خاطرنشان کرد: بعضی وقت‌ها قوای مادی باعث می‌شود که به‌حق دیگران تجاوز کنیم و گاهی علمی داریم که به خود اجازه می‌دهیم که به‌حق دیگران تجاوز کنیم و گاهی افرادی نقشه و شیطنت و فریب مثل روباه بلدند که این امتیازات وسیله‌ای برای تسلط به دیگران می‌شود.

مصباح یزدی گفت: البته عده‌ای هستند که در برابر پیشرفت دیگران احساس حقارت می‌کنند و درصدد انتقام برمی‌آیند.

وی افزود: علت اصلی فتنه درآیات قرآن هم این است که عده‌ای می‌خواستند بر عده‌ای تسلط یابند و در چند آیه به این نکته تأکید می‌کند در فتنه ۸۸ هم همین بود یعنی عده‌ای تبعیت نکردند و دنبال امتیازی می‌گشتند که به دیگران برتری پیدا کنند.

وی ادامه داد: قرآن سه عامل را علت برتری‌طلبی دانسته؛ یکی خود برتری‌طلبی است که روح برتری‌طلبی در انسان‌ها وجود دارد تا جایی که فرعون می‌گوید من رب برتر شما هستم و این آیه قرآن برای من و شما آمده که بفهمیم برتری‌طلبی کار انسان را به فرعونیت می‌کشاند، ما به‌جای برتری‌طلبی باید دنبال حق باشیم نه دنبال من.

مصباح یزدی با اشاره به اینکه بدبختی ابلیس از من بوده است، گفت: بزرگانی بودند که در عمر خود کلمه من را به کار نبرده‌اند چراکه می‌دانند من رمز سقوط و شیطنت و فرعونیت است.

وی افزود: بالیدن به ثروت و برتری‌های پست و مقام و عناوین اعتباری ازجمله عوامل دیگر برتری‌طلبی است و خواص آن‌هایی هستند که این امتیازها را دارند و به خاطر این امتیازها می‌خواهند بر دیگران برتری پیدا کنند و باج‌بگیرند درحالی‌که منشأ همه فسادها همین افراد هستند.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ادامه داد: کسانی هستند که از خون شهدا می‌خواهند به پست و مقام برسند و سوءاستفاده کنند و درآمدهای کلان نجومی از بیت‌المال بگیرند و طلبکار هم باشند. 

فارس