امام خمینی (ره) به عنوان بنیان گذار انقلاب اسلامی فریاد می زنند: "تنها به هنری باید پرداخت که راه ستیز با جهان خواران را به ما بیاموزد". این سخن امام در استراتژی های فعلی جایی ندارد.

به گزارش ثامن پرس، چندی پیش با هادی حاجتمند، کارگردان مؤمن و انقلابی مشهدی فیلم «اشنوگل» به گفت و گو نشستیم که متن این گفتگو را در ادامه مشاهده می کنید. درباره معرفی ایشان و آثار قبلی وی توصیه می شود که منابع مجازی مراجعه شود.

جرقه اولیه اشنوگل چطور برای شما ایجاد شد؟

داستان اشنوگل برای من از خوزستان شروع شد، با یکی از دوستان برای تحقیق درباره ساخت یک فیلم مستند به آنجا رفته بودم. در طول مسیر، یک بزرگواری درباره یکی از شهدا به نام مصطفی رحمانی صحبت کردند، البته نام واقعی این شهید کیانوش رحمانی بوده که در بین بچه ها به نام مصطفی رحمانی شناخته شده بوده است. ما هم وارد میدان شدیم و درباره این شهید فیلمی ساختیم که البته این مجموعه تولید شده مظهری از مصطفی رحمانی و رگه هایی از این شهید است، إن شاء الله فیلم بعدی من درباره خود این شهید خواهد بود؛ درباره یکی از قصه های زندگی مصطفی رحمانی در جنگ.

چطور شد که به این نتیجه رسیدید که این موضوع پتانسیل کار کردن دارد و می تواند مخاطب خود را جذب کند؟

من به دنبال گفتن یک نگفته ای از جنگ بودم، معمولاً مردم حرف نگفته را دوست دارند.

چرا نام فیلم را اشنوگل قرار دادید؟

eshnogel

اسم یک لوله تنفسی است که غواص ها با آن نفس می کشند. اصلاً این نام انتخاب شد تا برای مخاطب ایجاد سؤال کند که چرا نام اشنوگل برای این اثر انتخاب شد.

درباره جشنواره فجر امسال کمی صحبت کنید. چرا تا این حد به داوری ها اعتراض شد؟ علت حاشیه های فراوان جشنواره فجر امسال چه بود؟

همیشه داوری ها در جشنواره فجر مسأله بوده است. چون جریان برگزاری فستیوال به این کیفیت اشتباه است. اگر نام جشنواره، فجر است باید فیلم های جشنواره در رابطه با فجر انقلاب اسلامی باشد، درباره رویش های انقلاب اسلامی باشد، در مورد امید باشد.البته نه صرفاً موضوعات خاصی که بعضاً با نام انقلابی شناخته می شود، منظور همه موضوعات اعم از موضوعات اجتماعی در فضای انقلاب اسلامی. اما اگر این فجر، بهانه ای برای فیلم است و این جشنواره تفاوتی با «کن»، «اسکار» و امثالهم ندارد و یک فستیوال است که نام آن فجر است. پس نام فجر را از آن حذف کرده و به جشنواره فیلم تهران تغییر نام دهیم. نام جشنواره و محتوای آن ایجاد کننده یک دوئیت و دوگانگی است. همین دوگانگی باعث می شود که یک فقدان استراتژی و یک نبود فرهنگ اتفاق بیفتد، این رخداد باعث حاکمیت سلایق بر جشنواره می شود و امسال مثلاً من داور هستم و یک مدل تفکر دارم و سال بعد شخص دیگری است و تفکری دیگر.

وقتی امسال اشنوگل به بخش سودای سیمرغ راه پیدا نکرد؛ من با خودم گفتم حتماً امسال جشنواره جدی و قدرتمندی خواهیم داشت که اشنوگل حتی برای سودای سیمرغ پذیرفته نشده است. اما بعد از دیدن چند فیلم متوجه شدم که فیلم من در سلیقه ایشان نیست. من قبول دارم که فیلم اشنوگل ایرادات فراوانی دارد و خود من بیشتر از همه منتقدین نسبت به اشنوگل صحبت و مسئله دارم. در عین حالی که اشنوگل را یک فیلم شریف، انسانی و پاک می دانم، اما این مجموعه دارای اشکال فنی است که بعضی از این اشکالات به بنده بر می گردد و بعضی به سایر عوامل فیلم. من با وجود همه مسائل در جشنواره شرکت کردم و اعتراض امروز من بعد از مشاهده سایر فیلم ها و مقایسه آن ها با اشنوگل است. من قواعد جشنواره فجر را پذیرفته ام که در آن شرکت کرده ام. قبول کرده ام که در این فستیوال عده ای هستند که هیئت انتخاب را تشکیل می دهند و عده ای هیئت داوران را. من زمین بازی و قواعد آن را به هم نمی ریزم، مقایسه می کنم و اعتراض می کنم.

پس اشکالات جشنواره فجر این است که اولاً سیاست گذاری و هدف گذاری ندارد، ثانیاً استراتژی ندارد و ثالثاً نظام فرهنگی ما متوجه این موضوع شده است که در کجا سرمایه گذاری می کند؟ فیلم های این جشنواره غالباً حدود یک و نیم تا دو میلیارد برایشان هزینه شده است، درباره بعضی از آن ها باید پرسید، کدام مسئله نظام و انقلاب در این فیلم ها جای دارد؟

امام خمینی (ره) به عنوان بنیان گذار انقلاب اسلامی فریاد می زنند: "تنها به هنری باید پرداخت که راه ستیز با جهان خواران را به ما بیاموزد". این سخن امام در استراتژی های فعلی جایی ندارد. وزیر مربوطه گفت که من چند فیلم فمنیستی را از جشنواره خارج کردم. همین چند روز پیش من فیلمی را دیدم به نام «فصل نرگس» که یکی از سرمایه گذارهای آن پسر آقای عارف است. فیلم کاملاً فمنیستی بود. یا فیلم «یادم تو را فراموش» با موضوع قتل ناصر محمد خانی. چرا این چنین فیلمی باید ساخته شود؟ آیا این ها مسئله نظام است!!؟؟

بعد از انتقاداتی که من نسبت به این مسائل داشتم، صفحات مجازی من سرشار از فحش و ناسزا شده است که البته من همه را پاک کرده ام. پس کسانی که در این جشنواره شرکت کرده اند باید قواعد جشنواره را رعایت کنند اما می توانند معقول و منطقی اعتراض نمایند، من هم با مقایسه فیلم خودم با سایر فیلم ها لب به اعتراض گشوده ام. مدام هم می گویند که سینمای امید. در کدام فیلم اثری از امید بود؟ باید انتقاد کنیم. یک مدیر دو تابعیتی چه متوجه می شود که تنها به هنری باید پرداخت که راه ستیز با جهان خواران را به ما بیاموزد؟ از این جشنواره امام خمینی (ره) خارج نمی شود.

اشنوگل در سه نوبت پیاپی در سینما عصر جدید با سالن های مملو از جمعیت، حدود 700 نفر اکران شد اما کسی نبود که رأی مردمی بگیرد؛ اما فیلم های دیگر با 50 نفر اکران شد و رأی مردمی هم گرفته شد. من خوشحالم از اینکه مردم دیدند و باز هم می بینند. من دستمزدم را از مادر شهید غواصی گرفتم که گفت: دستت درد نکند، من بعد از سال ها دوباره پسرم را دیدم. در همان روز عطای سینمای روشنفکران را به لقای آن بخشیدم.

153427

نظرتان راجع به مجموعه گرا چیست و چطور شد که با این مجموعه آشنا شدید؟

برنامه گرا توسط دفتر ما در حال ساخت است. دفتر رسانه عصر. جایگاه یک برنامه که گفتمان انقلاب اسلامی را مطرح کند و مسائل مختلف را نقد و بررسی نماید خالی بود. اما مسئولین متأسفانه ظرفیت نقد پذیری پایینی دارند و من خواهش می کنم که به خاطر انقلاب و برای حفظ نظام جمهوری اسلامی که به قول حضرت امام (ره) "حفظ نظام جمهوری اسلامی از حفظ جان افراد حتی امام زمان (عج) مهم تر است"، از مصلحت اندیشی های ساده لوحانه دست بردارند. باور کنید بچه هایی که در این برنامه حضور دارند معاند نیستند و دنبال یک جناح خاص سیاسی نیستند بلکه به دنبال زنده کردن گفتمان انقلاب، امام و مقام معظم رهبری هستند. گر چه توان دفاع از حریم حضرت زینب (س) را نداریم اما آمده ایم که مدافعان حریم فرهنگی انقلاب باشیم. اخیراً ما اشکالی به بنیاد شهید گرفتیم در تعلل اعلام شهید نامیدن فداکاران حوادث اخیر ما. گفتیم که این یک فرصت است برای جذب همه اقشار به سمت شهید و فرهنگ شهادت. گفتیم چرا شما عقب هستید و باید مقام معظم رهبری وارد شده و کار را به انجام برسانند؟ به آقایان برخورده بود. حضرت امیر (ع) می فرمودند که "برای خودتان منتقد بیاورید". حالا ما اگر انتقاد یا نصیحتی بکنیم یا بی سواد هستیم یا به جهنم هستیم و یا... .