نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: هر جریان مسئولی باید در سایه رهبری مرامی باشد و اصل رهبری به‌وسیله رهبری مرامی صورت بگیرد، اصلی که امام صادق(ع) بنیان‌گذاری کردند و پای آن جان دادند.

به گزارش ثامن پرس، شب گذشته همایش دیده‌بان استقلال با سخنرانی آیت‌الله سید احمد علم الهدی نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی پیرامون مسائل روز در حسینیه قرآن و عترت مشهد برگزار شد.

آیت‌الله علم‌الهدی با بیان این که سیره و مسیر زندگی ما باید بر اساس سیره اهل‌بیت (ع) تنظیم شود تا اعمال ما حجت شرعی داشته باشد تصریح کرد: اگر بنا شد یک کج‌روی سیاسی در زندگی ما توسعه پیدا کرد که مبتنی بر سیره اهل‌بیت (ع) نبود و باعث شد سرنوشت اسلام و مسلمین دچار انحراف شود، در درگاه خدا حجتی نداریم و این مظلمه‌ای است که به‌هیچ‌وجه قابل جبران در عرصه قیامت نیست.

وی ادامه داد: اما اگر خط سیاسی انتخاب کردیم که یک سند و سیره اهل‌بیت و معصومین داشت، این خط و روش ما مشکلاتی برای جامعه و مردم به وجود آورد، چون برگرفته از سیره معصومین است، در برابر خدا حجت داریم.

در مسائل سیاسی و اجتماعی باید تنها از مجتهد جامع‌الشرایط پیروی کرد

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی با تاکید بر این که بر شما واجب است در مسائل اجتماعی از مقام معظم رهبری تقلید کنید خاطرنشان کرد: در مرحله اول، ایشان مجتهد جامع‌الشرایط است که اقامه حکم کرده و وقتی مجتهدی اقامه حکم کند، بر همه حتی مراجع تقلید نیز واجب است از او تبعیت کنند؛ پس در مسائل اجتماعی و مسائل مربوط به نظام باید از ایشان پیروی کرد.

وی به بیان دلیل پیروی در مسائل اجتماعی و سیاسی از مجتهد جامع‌الشرایط پرداخت و گفت: این‌طور نیست که بگوییم مسائل اجتماعی و سیاسی، مسائل سلیقه‌ای و نظری است، سلیقه من این است که با یک گروه باشم، چون نظر آنان را قبول دارم، دنبال سر آنان راه بیفتم و آن‌گونه عمل کنم، این انتخاب لباس نیست که سلیقه‌ای عمل کنید بلکه انتخاب راهی است که در ارتباط مستقیم با سرنوشت اسلام و سرنوشت میلیون‌ها مسلمان است.

همه ائمه(ع) گرفتار سکولاریسم در جامعه خود بودند

آیت الله علم الهدی با اشاره به مسئله سکولاریسم تشریح کرد: ما از صدر اسلام با آن روبرو بودیم و همه ائمه در سیره سیاسی خود گرفتار آن بودند. سکولاریسم تنها این نیست که بگوییم دین از سیاست جداست، این یک اصل برای این تفکر است اما ابعاد سکولاریسم بعد از رحلت پیامبر(ص) اجرا شد.

امام‌جمعه مشهد مقدس خاطرنشان کرد: حرف پیامبر(ص) در غدیر خم، معرفی به‌عنوان خلافت و جانشین خود نبود، حرفش این بود که رهبری اسلام باید در خط وحی تداوم داشته باشد، اداره جامعه اسلامی به‌وسیله مدیری که در مدیریت اقتصادی، سیاسی و امنیتی تجربه دارد، کفایت نمی‌کند بلکه مدیریت جامعه سیاسی باید به‌وسیله فردی که در همه این مدیریت‌ها وارد است و «رهبر مرامی» اسلام نیز هست، صورت گیرد.

وی افزود: مسئله امامت امت تنها مسئله اقتصاد و سیاست نیست، باید در خط وحی تداوم داشته باشد و تمام ابعاد امت را مدیریت کند؛ مدیریت منهای رهبری مرامی، مدیریت سکولار و لائیک است.

اگر اداره اسلام غیر از وحی باشد، اسلامی می‌شود تز قدرت و حکومت

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با بیان این که علت قیام صدیقه اطهر(س)، احقاق حق امیرالمؤمنین(ع) نبود عنوان کرد: مسئله او در مبارزاتی که انجام دادند، تثبیت خود اسلام و اساس دین است؛ اگر اداره اسلام خارج از جریان وحی قرار بگیرد، دین ساقط می‌شود و کار به‌جایی رسید که اسلام شد تز قدرت و حکومت و شخصیت مکتبی اسلام از بین رفت.

وی به نحوه انتخاب و پذیرش حکومت جامعه اسلامی از سوی یک جریان سیاسی اشاره کرد و گفت: کار به‌جایی می‌رسد که مردم می‌گویند «حالا که قدرت دست این آقاست، او را انتخاب کنیم ببینیم چه می‌شود»، اتفاقی که در فضای سیاسی امروز کشور نیز رخ می‌دهد، ما دنبال رهبری مرامی هستیم، رهبری سیاسی جدای از رهبری مرامی نیست؛ اگر جوری احساس کنیم که امروز قدرت دست کسی است، پس همان باشد، می‌شود کار بنی‌امیه و بنی‌عباس!

آیت الله علم الهدی با تاکید بر این که امام صادق(ع) با انجام فعالیت‌های فرهنگی توانستند اسلام را به‌عنوان تز مکتب، قدرت فکر و حاکمیت عقیده و ایمان به عرصه بیاورند اظهار کرد: ایشان با تز فکری عقیده، مکتب و حاکمیت فکر اسلامی وارد فضای سیاسی شدند و دنبال کردن این اندیشه به معنای عزل حکومت از بنی‌عباس بود زیرا مبنای حکومت آنان بر اساس قرآن، وحی و از مبانی فکری و فقهی نبود.

یک مرجع دینی انقلاب کرد تا رهبری امت با رهبر مرامی باشد

امام جمعه مشهد خاطرنشان کرد: یک مرجع تقلید انقلاب کرد تا رهبری امت یک رهبری مرامی باشد، هر جریان مسئولی باید در سایه رهبری مرامی باشد و اصل رهبری به‌وسیله رهبری مرامی صورت بگیرد، اصلی که امام صادق(ع) بنیان‌گذاری کردند و پای آن جان دادند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه آمدیم و با جان دادن انسان‌های متدین، این اندیشه را شکل نظام و حکومت دادیم، تصریح کرد: با این کار، مردم‌سالاری دینی را به دنیا نشان دادیم که مردم‌سالاری در سایه رهبری مرامی است، در سیاست نیز باید دنبال همین باشیم، هر جریانی که با این مبنا و اصول در هر شکلی بخواهد با این مبنا مقابله کند، چه در داخل و چه در خارج باید با آن بجنگیم.

موضع مقابله با مخالفان رهبری مرامی و استکبار، یکی است

وی با تأکید بر اینکه موضع‌گیری ما با تضعیف‌کننده جریان رهبری مرامی با موضع‌گیری نسبت به استکبار یکی است، عنوان کرد: رهبر انقلاب چند سال پیش در دوره اصلاحات بحث خودی و غیرخودی را مطرح کردند، این مرز همین اعتقاد است که آیا قبول دارد مدیریت جامعه در سایه رهبری مرامی و سایه ولایت است یا نه.

آیت الله علم‌الهدی اضافه کرد: در بینش مدیریتی و اداره جامعه، هرکسی این بحث را قبول دارد می‌شود خودی اما هرکسی که حتی نماز می‌خواند، روزه می‌گیرد، در برنامه صبحگاهی زیارت عاشورا بخواند و سفر کربلا برود، عنصر غیرخودی است، شیعه نیست چون مبنای شیعه بودن را قبول ندارد؛ هر مبنا و برنامه‌ای باید در چارچوب رهبری مرامی باشد.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با تاکید بر این که وحدت در سایه خودی شکل می‌گیرد نه با غیرخودی تصریح کرد: تشکل ما، جمعیت ما، پسند، سلیقه و روش ما اختلاف دارد، آن را حل می‌کنیم اما با خودی‌ها، وحدت با غیرخودی معنا ندارد.

وی در پایان گفت: این نظام، سالم‌ترین نظام هست و در این حاکمیت و مدیریت، بیش از هر حاکمیت و مدیریتی حقوق مردم رعایت خواهد شد؛ اگر بنا شد یک‌طرف بایستم، ژست دموکراتیک به خود بگیرم و نسبت به اتفاقات بی‌تفاوت باشم تا کسی با من کاری نداشته باشد و نفوذ و شخصیت من در همه‌جا تثبیت‌شده باشد، نمی‌توانم اسم خود را مسلمان معتقد بگذارد.