تعدادی از سینماگران کشور با تأکید بر اینکه حمایت ویژه از تولیدات سینمای استراتژیک و دینی، بازیابی نقشه راه سینمای کشور، عدم پشتیبانی از برخی گرایش های سیاسی و جناحی و انتصاب مدیری لایق و شایسته؛ راه های نجات بنیاد سینمایی فارابی به عنوان مهمترین نهاد سینمایی کشور است خواهان توجه ویژه مدیران سینمایی به این نهاد سینمایی شدند و برخی از آنان با تاکید بر این مطلب که بخش اعظمی از بودجه سینمای کشور برای حقوق کارمندان این بنیاد صرف می شود خواهان رسیدگی فوری به وضعیت آن شدند.

به گزارش خبرنگار سینماپرس در خرداد ۱۳۶۲، پس از روی کار آمدن فخرالدین انوار به مقام معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بلافاصله یک گروه مشاوره متشکل از سیدمحمد بهشتی، محمد مهدی دادگو و محمد آقاجانی که از برنامه ‌ریزان صدا و سیما بودند و مهدی مسعودشاهی که مدیر کل اداره نظارت و نمایش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود به عنوان نماینده این وزارتخانه تشکیل شد. وظیفه این گروه رسیدگی به مقوله حساس سینما بود. سینماها از نخستین جاهایی بودند که در جریان انقلاب تعطیل شده بودند و تا سال ۶۲ تعداد سینماها که راه ‌اندازی شدند و فیلم ‌هایی که ساخته شد انگشت‌ شمار بود. طی نشست‌های متعددی این گروه به بازشناسی موقعیت، آسیب‌ها و چشم‌انداز سینمای ایران پرداختند و به این نتیجه رسیدند که نهاد جداگانه ‌ای باید به این مقوله رسیدگی کند.

از سوی دیگر در سال ۱۳۵۶ باشگاه فارابی با هدف گسترش فرهنگ سینمایی از طریق کلوب ‌های نمایش فیلم تأسیس شده بود و اساسنامه مدونی نیز داشت که در آن مقطع زمانی می ‌توانست مشکل قانونی و سازمانی این گروه را حل کند تنها عنوان باشگاه به بنیاد تغییر نام داد و پس از انجام مراحل قانونی، مسئولیت‌ها تقسیم شد. این بنیاد علاوه بر تولید و توزیع فیلم در داخل و خارج از کشور، سرمایه‌گذاری و پشتیبانی تولید، خدمات فنی (از جمله لابراتوار، تدوین، استودیوی صدا، دوبله و...) را بر عهده داشت و دفتر امور جشنواره‌ های بنیاد سینمایی فارابی برگزارکننده جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، جشنواره فیلم کودک و نوجوان و به طور کلی هر جشنواره فیلم حرفه‌ای در کشور بود؛ از سوی دیگر انتشارات فارابی که زیرمجموعه این بنیاد است، کتاب‌ هایی با موضوع فیلم و سینما و نشریات دوره‌ای نظیر فصلنامه سینمایی فارابی (از ۱۳۶۷)، ماهنامه گزارش فارابی (که قبل از ۱۳۷۷ با نام صنعت تصویر منتشر می‌شد)، نشریه مردم و سینما (از ۱۳۷۷) و... را منتشر می‌ کرد؛ اما طی سال های اخیر بنیاد سینمایی فارابی برخلاف سال های ابتدایی تأسیس اش دیگر کارآیی لازم برای سینمای ایران را ندارد.

به زعم بسیاری از اهالی سینما بنیاد سینمایی فارابی تنها محلی برای حمایت از برخی سینماگران که وابسته به جریان فکری و جناحی و سیاسی مدیران فعلی سازمان سینمایی و بنیاد سینمایی فارابی شده و به همین دلیل این افراد معتقدند که بهتر است این نهاد هرچه سریعتر تعیین تکلیف شود اما از آنجا که حجت الله ایوبی به عنوان رئیس سازمان سینمایی هیچ گونه شناختی از سینمای کشور ندارد نمی توان از او انتظار زیادی داشت.

در حال حاضر تنها مجموعه ای از شوراهای بی خاصیت در بنیاد سینمایی فارابی در حال فعالیت است و حتی حق بهره‌ برداری از سینما فرهنگ که متعلق به این بنیاد بوده است نیز طی روزهای گذشته به موسسه سینما شهر واگذار شده و جشنواره موفق ۲۸ فیلم کودک را نیز باید آخرین جشنواره‌ای نامید که خود فارابی برگزار کرده است چرا که دیگر جشنواره کودک هم توسط فارابی برگزار نمی‌شود.

در همین رابطه ۱۰ تن از سینماگران کشور، سیدضیاء الدین دری (تهیه کننده و کارگردان)، حسینعلی فلاح لیالستانی (کارگردان)، عبدالله علیخانی (تهیه کننده)، داریوش بابائیان (تهیه کننده)، نادره ترکمانی (کارگردان و مدرس سینما)، علی رویین تن (کارگردان)، محسن علی اکبری (تهیه کننده)، حبیب اسماعیلی (بازیگر و تهیه کننده)، هارون یشایایی (تهیه کننده) و سعید سعدی (تهیه کننده) با انجام مصاحبه های طی روزهای گذشته نقطه نظرات خود را درباره عملکرد این بنیاد مطرح کردند که در ذیل خلاصه ای از آن را از نظر مخاطبان محترم می گذرانیم:

 

لیالستانی: بنیاد سینمایی فارابی مسیر خود را گم کرده است/ از مدیر ناکاربلدی مثل ایوبی چه انتظاری می رود؟!

حسینعلی فلاح لیالستانی کارگردان مطرح سینما و تلویزیون کشور در رابطه با عملکرد بنیاد سینمایی فارابی گفت: بنیاد سینمایی فارابی پس از پیروزی انقلاب اسلامی با نیت خیر ساماندهی به تولیدات سینمای کشور بنیان نهاده شده و تمامی سینماگران در آن دوران امیدهای زیادی به این نهاد داشتند اما متأسفانه در حال حاضر بنیاد سینمایی فارابی مسیر خود را گم کرده است! سال های سال است که بنیاد سینمایی فارابی در کشور ما فعالیت می کند اما ما همواره شاهد آن هستیم که برخی دست های پیدا و پنهان در سینما سر راه این بنیاد سنگ اندازی می کنند و همین امر انحرافات زیادی را در عملکرد این نهاد سینمایی به وجود آورده است. سینمای ایران امروزه دست عده ای افراد خاص افتاده و این افراد از نزدیکان خود در سینما حمایت می کنند و ما هیچ حرفی هم نمی توانیم بزنیم چرا که متأسفانه در سینمای کشور ما هیچ چیز سر جای خود قرار ندارد و به عنوان مثال حضور شخص حجت الله ایوبی بر مسند ریاست سازمان سینمایی کشور خود به تنهایی گواه متناقض بودن سیاست های سینمایی کشور است. دوشنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۵

 

دری: فارابی باید نهادی برای تولید فیلم های مبتنی بر منافع و ارزش های ملی و دینی باشد/ اگر قرار است این بنیاد به سمت اجرای عدالت نرود باید تعطیل شود

سیدضیاء الدین دری کارگردان مطرح سینما و تلویزیون کشور در رابطه با عملکرد بنیاد سینمایی فارابی گفت: فارابی باید نهادی برای تولید فیلم های مبتنی بر منافع و ارزش های ملی و دینی باشد، متأسفانه ما در طول سال تنها شاهد تولید یکی دو فیلم متوسط یا خوب توسط این نهاد سینمایی هستیم که در آن ارزش های ملی و دینی حفظ شده است که آن فیلم ها هم به نوعی با آژان کشی تولید می شوند! وضعیت بنیاد سینمایی فارابی امروزه بسیار آشفته است و به نوعی می توان تعبیر «شتر، گاو، پلنگ» را در مورد آن به کار برد؛ من نمی دانم وظیفه بنیاد سینمایی فارابی چیست؟ آیا این نهاد قرار است از فیلمسازان حمایت کند؟ آیا قرار است این نهاد وضعیت تولید آثار سینمایی در کشور را بهبود ببخشد؟ آیا قرار است بودجه این نهاد برای تولیدات سینمایی مطلوب کشور هزینه شود؟ اگر سالانه به طور میانگین بنیاد سینمایی فارابی مبادرت به کمک برای تولید ۴۰ فیلم سینمایی کند شاید تنها یکی دو مورد از آن ها مبتنی بر اهداف ملی و ارزش های کشور باشد ما اگر نیم نگاهی به کارنامه این بنیاد در همین سال گذشته بیندازیم به راحتی متوجه این قضیه می شویم که فیلم های خوب و مبتنی با اهداف ملی به صورت بسیار محدودی مورد حمایت قرار گرفته اند و  فیلمسازانی مانند ابراهیم حاتمی کیا و... که فیلم هایشان مورد حمایت این بنیاد قرار گرفه با تلاش های بیرونی بسیار و جنگ و دعواهای فراوان موفق شده اند تا فیلم شان را بسازند. شنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۵

 

علیخانی: بنیاد سینمایی فارابی تمام شده است!/ فقط برخی فیلمسازان خاص از وجود این بنیاد بهره مند می شوند

عبدالله علیخانی تهیه کننده پیشکسوت سینما در رابطه با عملکرد بنیاد سینمایی فارابی گفت: بنیاد سینمایی فارابی اگر تا چندی قبل توانی برای نفس کشیدن داشت امروز دیگر تمام شده است و بهتر است که هرچه سریعتر منحل شود چرا که این بنیاد نه دیگر تجهیزاتی در اختیار پروژه های سینمایی قرار می دهد و نه از بودجه دولتی آن اکثریت اهالی سینما می توانند بهره مند شوند. معتقدم اگر امروزه بنیاد سینمایی فارابی همچنان به حیات خودش ادامه می دهد به دلیل حمایت مدیران آن بنیاد از برخی فیلمسازان خاص است که این فیلمسازان خاص برای تمامی اهالی سینما و اهالی رسانه به خوبی شناخته شده هستند و همگی ما بهتر از مدیران می دانیم که این اشخاص چه کسانی هستند! بنیاد سینمایی فارابی در زمان تأسیس اش رسالتی بزرگ بر عهده داشت و به تمامی اهالی سینما به صورت یکسان برای تولید آثار سینمایی وام می داد و از آن ها حمایت می کرد اما در حال حاضر متأسفانه عده ای از سینماگران به طور کلی جایی در این بنیاد ندارند و تنها عده ای سینماگران نورچشمی آقایان مدیر هستند که وام های کلان از این بنیاد می گیرند و حتی ریالی از آن را هم بازپس نمی دهند و کسی هم در پی بازپس گیری این پول ها که متعلق به تمامی سینمای ایران است، نیست. یکشنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۵

 

بابائیان: تمامی شوراهای فیلمنامه بنیاد سینمایی فارابی از اساس فاقد کارآیی لازم هستند/ در این بنیاد روابط و آشنایی حرف اول و آخر را می زند

داریوش بابائیان تهیه کننده قدیمی سینما در رابطه با عملکرد بنیاد سینمایی فارابی گفت: انحلال بنیاد سینمایی فارابی به نفع سینمای کشور است چرا که سالانه بخش عمده ای از بودجه سینمای کشور صرف این نهاد می شود که رسماً کارآیی و عادی مثبتی برای سینمای ایران در پی ندارد و به پاتوقی برای فیلمسازان نورچشمی مدیران سینمایی بدل شده است. اگر مدیر دلسوزی در سینمای ایران وجود داشته باشد بنیاد سینمایی فارابی را منحل کرده و با تأسیس یک دفتر در سازمان سینمایی تمامی برنامه هایی که قرار است این بنیاد اجرا و هدایت آن ها را بر عهده داشته باشد در این دفتر انجام می دهد و در واقع به نوعی در کوچک سازی بخش های دولتی در کشور کمک می کند. دوشنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۵

 

ترکمانی: عملکرد بنیاد سینمایی فارابی فرسایشی شده است/ مدیران فارابی از این مکان برای برگزاری جلسات خصوصی شان استفاده می کنند/ چراغ به دست در پی شمقدری هستیم

نادره ترکمانی کارگردان مطرح سینمای کودک در رابطه با عملکرد بنیاد سینمایی فارابی گفت: این بنیاد دچار روند فرسایشی در عملکرد خود شده و به همین دلیل بهتر است که منحل شود وقتی که یک سازمان یا نهادی شکل می گیرد و برای آن بودجه دولتی صرف می شود و آن نهاد در عملکرد خود دچار فرسایش می شود مدیران باید اقدام جدی در قبال روند فرسایشی آن داشته باشند نه اینکه با ادامه حیات آن نهاد تنها بودجه بیت المال را هدر دهند! متأسفانه بنیاد سینمایی فارابی نه تنها در تولید و پخش و اکران آثار سینمایی تأثیر مثبتی ندارد بلکه حتی متمرکز بر فعالیت های پژوهشی و تحقیقی نمی شود و تمامی کارمندان و مدیران این بنیاد خودشان به خوبی می دانند که به شدت دچار فرسایش شده اند و بود و نبودشان هیچ تفاوتی در سینمای ایران ایجاد نمی کند. متأسفانه اغلب شوراهایی که در بنیاد سینمایی فارابی طی تمامی سال هایی که از عمر این بنیاد می گذرد شکل گرفته اند هیچ گونه کارآیی مثبتی ندارند و به جای آنکه اعضای این شوراها از میان سینماگران به نام و برجسته و فرهیخته انتخاب شوند، عده ای افراد در این شوراها حضور دارند که جزو کارمندان بنیاد سینمایی فارابی محسوب می شوند و از آنجا که مدیران این بنیاد نمی توانند جایی برای کار آن ها در نظر بگیرند آن ها را به سمت مشاوران شوراهای تصویب فیلمنامه منصوب کرده اند که حتی با تغییر مدیران بنیاد سینمایی فارابی این افراد عوض نشده و همچنان سر جای خود قرار دارند. جمعه ۲۵ تیر ۱۳۹۵

 

رویین تن: ایوبی کمر به تعطیلی بنیاد سینمایی فارابی بسته است/ این بنیاد نیاز به ترمیم جدی و اساسی دارد

علی رویین تن کارگردان سینما گفت: متأسفانه طی ۳ سال اخیر عملکرد غلط مدیران سازمان سینمایی بنیاد سینمایی فارابی را به شدت تضعیف کرده و متأسفانه حجت الله ایوبی کمر به تعطیلی بنیاد سینمایی فارابی بسته که قلب تپنده سینمای ایران محسوب می شود و در صورت حضور مدیری متعهد و کاربلد می تواند کارآیی مفیدی برای سینمای کشور داشته باشد. ما اگر سینمای ایران را به مثابه یک انسان فرض کنیم، سازمان سینمایی مغز این انسان و بنیاد سینمایی فارابی قلب این انسان محسوب می شود و از این رو اگر هریک از این دو نهاد آسیب ببینند می توانند سلامت او را به خطر بیندازند که متأسفانه امروزه ما شاهد ضعف های مشهود در عملکرد این هریک از آن ها هستیم. بنیاد سینمای فارابی از بدو تأسیس اش افتخارآفرینی های زیادی را برای سینمای ایران داشته و باعث شده که ما بتوانیم بخش اعظمی از افتخارات تاریخ سینمای بعد از وقوع انقلاب اسلامی را مرهون و مدیون عملکرد این دستگاه مهم سینمایی باشیم از این رو حال به دلیل آنکه برخی افراد ناکاربلد کمر به قتل و مرگ این بنیاد بسته اند نباید به افکار شوم و پلید آن ها دامن بزنیم و بایستی توطئه انحلال بنیاد سینمایی فارابی را در نطفه خفه کرده و در عوض از مدیران سینمای کشور بخواهیم که هرچه سریعتر با به کارگیری مدیران قدرتمند بنیاد سینمای فارابی را احیاء کنند. یکشنبه ۲۷ تیر ۱۳۹۵

 

علی اکبری: در بنیاد سینمایی فارابی باید تنها شاهد تولیداتی در راستای تقویت سینمای استراتژیک باشیم/ نیاز به حضور مدیری متعهد، دغدغه مند و انقلابی داریم

محسن علی اکبری تهیه کننده سینمای کشور گفت: بنیاد سینمای فارابی رسماً تعطیل شده است و تنها چیزی که از آن باقی مانده دفتری است با عده ای کارمند که اتفاقاً در خیلی از مواقع مدیران و دست اندرکاران آن هم در آن دفتر حضور پیدا نمی کنند! یکی از عمده ترین دلایلی که می توان بر تعطیلی بنیاد سینمایی فارابی صحه گذاشت این است که در حال حاضر بیش از یک سال است شورای تسهیلات این بنیاد تشکیل جلسه نداده و این امر نشان از مرگ خاموش بنیاد سینمایی فارابی دارد. سوألی که از آقای ایوبی دارم این است که به چه دلیلی رسماً تعطیلی بنیاد سینمایی فارابی را اعلام نمی کنند؟؛ ایشان منتظر چه چیزی نشسته اند؟؛ دیگر بر همه سینماگران واضح و مبرهن است که مشکلات بنیاد سینمایی فارابی بیش از این حرف ها است و میان رئیس سازمان سینمایی و مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی هیچ گونه یکدلی وجود ندارد و اختلاف میان آن ها به شدت بالا گرفته است. سه‌شنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۵

 

اسماعیلی: تقسیم بندی سینما به دو دسته خودی و غیر خودی باعث عقبگرد می شود / امیدوارم مدیران فارابی بیش از این از اعوان و انصار خود حمایت نکنند

حبیب اسماعیلی تهیه کننده و بازیگر سینما در رابطه با عملکرد بنیاد سینمایی فارابی گفت: این بنیاد از ابتدا وظیفه پشتیبانی و حمایت از تولیدات و هنرمندان سینمای کشور را داشت و اقدامات بسیار قابل تأملی از بدو تأسیس اش تاکنون انجام داده و از این رو وجود بنیاد سینمایی فارابی برای سینمای کشور لازم و ضروری است و باید با اصلاح ساختار آن بر اساس نیازهای روز سینمای کشور کاری کرد تا برای همیشه این نهاد سینمایی پابرجا بماند. از آنجا که در زمان تأسیس بنیاد سینمایی فارابی بخش خصوصی در سینمای کشور وجود نداشت موسسان این بنیاد درصدد بودند تا با بنیان نهادن آن کاری کنند که همه فیلم های سینمایی بتوانند از حداقل امکانات و حمایت های دولتی برای تولید فیلم های شان بهره مند شوند اما این روند به مرور زمان دستخوش تغییراتی شد و با باز شدن پای بخش خصوصی به سینما فعالیت های حمایتی بنیاد سینمایی فارابی کمرنگ تر از گذشته شد. در واقع گذر زمان باعث شد تا بنیاد سینمایی فارابی کارآیی حمایتی اولیه خود را در سینمای کشور از دست بدهد اما از آنجا که این بنیاد تنها وظیفه اش حمایت از تولیدات آثار سینمایی نیست و می تواند در بخش های متعدد دیگری فعالیت داشته باشد باید با تدبیر در پی آن بود که هیچ شخص و یا گروهی نتوانند این بنیاد را به تعطیلی بکشانند. جمعه ۱ مرداد ۱۳۹۵

 

یشایایی: مدیران بنیاد سینمایی فارابی باید در به روز رسانی تجهیزات سینمایی کوشا باشند/ حمایت مالی از آثار سینمایی تنها باید بر اساس کیفیت فیلمنامه و سابقه عوامل تولید باشد

هارون یشایایی تهیه کننده پیشکسوت و برجسته سینمای ایران در رابطه با عملکرد بنیاد سینمایی فارابی گفت: مدت های طولانی است که سینمای ایران از آنالوگ به دیجیتال تبدیل شده و ما شاهد تغییری جدی در سینما بوده ایم اما متأسفانه هیچ نشانه ای از این تغییر در بنیاد سینمایی فارابی دیده نمی شود و معتقدم مدیران بنیاد سینمایی فارابی باید در به روز رسانی تجهیزات سینمایی کوشا باشند. زمانی که بنیاد سینمایی فارابی تأسیس شد وظیفه اصلی اش وارد کردن تجهیزات سینمای آنالوگ مانند پزتیو و نگاتیو بود چرا که در آن زمان بخش خصوصی در سینما فعالیت نداشت و واردات تجهیزات سینمایی نیاز به حمایت دولتی و در اختیار قرار دادن ارز دولتی داشت؛ بنیاد سینمایی فارابی در آن زمان برای ساخت تمامی فیلم های سینمایی متقاضی، بدون تبعیض تجهیزات را آماده سازی می کرد و از آن ها برای ساخت شان حمایت می نمود اما طی سال های اخیر با کنار گذاشته شدن آنالوگ در سینما و ورود دیجیتال به سینمای کشور این بنیاد به دلیل عقب ماندگی و به روز رسانی سیستم های تجهیزاتی اش کارآیی اصلی خود را از دست داده است. دوشنبه ۴ مرداد ۱۳۹۵

 

سعدی: بنیاد سینمایی فارابی باید از تولیدات سینمای استراتژیک حمایت جدی کند/ پشتیبانی از برخی افراد خاص در سینما کار بسیار غلطی است

سعید سعدی تهیه کننده مطرح سینمای کشور در رابطه با عملکرد بنیاد سینمای فارابی گفت: با توجه به شرایطی که در روند تولید آثار سینمایی در کشور وجود دارد ما نیاز به سازمان، نهاد و یا ارگانی داریم که به طور ویژه از تولید فیلم هایی که بخش خصوصی به هر دلیلی نمی تواند و یا نمی خواهد به آن ورود پیدا کند حمایت کند از این رو بهترین نهادی که می تواند از تولید این نوع آثار پشتیبانی کند بنیاد سینمایی فارابی است و این بنیاد باید از تولیدات سینمای استراتژیک حمایت جدی کند. ما در کشورمان نیاز به تولید آثار سینمایی داریم که کلیت نظام دنبال آن است، آثاری که مبتنی بر فرهنگ و ارزش ها و آرمان های ناب نظام و انقلاب اسلامی هستند و می توانند فرهنگ ما را به خوبی به تمامی مردم جهان معرفی کنند؛ بنیاد سینمایی فارابی به عنوان بخشی از بدنه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بایستی تمامی هم و کوشش خود را برای حمایت و پشتیبانی از تولید این گونه آثار بگذارد و فیلم های خوب و با ارزشی در راستای ترویج و حمایت از اهداف و استراتژی های نظام تولید کند. بنیاد سینمایی فارابی می تواند در زمینه معرفی اسلام ناب محمدی (ص)، مبانی و آرمان های نظام اسلامی و امثالهم نقش موثری داشته باشد و مدیران سینمایی کشور که در سازمان سینمایی و بنیاد سینمایی فارابی مشغول به کار هستند باید به این موضوع مهم توجه جدی داشته باشند. چهارشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۵