عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه انسان خدامحور تا آخر عمر انقلابی می‌ماند، گفت: محافظه‌کارها اول شعار انقلابی سپس شعار ضدانقلابی می‌دهند، به همین دلیل هرکسی نمی‌تواند انقلابی بماند و انقلابی ماندن دشوار است.

به گزارش ثامن پرس، حسن رحیم‌پور ازغدی که دو هفته پیش در همایش فصل وصل درباره پیشرفت رسانه های داخلی سخنرانی کردند ، روز گذشته در دومین روز از همایش «خط امام (ره)» که در مرکز همایش‌های آستان قدس رضوی برگزار شد، درباره آیه‌ای که با موضوع جهاد کبیر در قرآن کریم آمده است، چند نکته برای تداوم انقلاب و انقلابی و مبارز ماندن ارائه کرد.

وی با بیان اینکه جبرگرایان مبارزه را منتفی دانسته و به حاشیه می‌برند،‌ ادامه داد: در مکتب الهی همه امور در مشیت الهی است و مکلف شدن انسان به مبارزه و جهاد، معقول و مقدس است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خطاب به جوانان از عبارت «تابعین» اشاره کرد و افزود: یاران زمان پیامبر اکرم(ص) را اصحاب می‌نامیدند و نسل بعد از آن‌ها تابعین هستند؛ نسل بعد از شما نیز تابعین نام دارند.

رحیم‌پورازغدی با بیان اینکه نهضت صدر اسلام در اوایل دوره تابعین شکست خورد و قضیه کربلا به وجود آمد،‌ عنوان کرد: انقلاب عظیم پیامبر اکرم(ص) در دهه پنجم قربانی شد و امام حسین(ع) را به شهادت رساندند، اما ما هنوز به آن مقطع نرسیده‌ایم؛ خطر در کمین ماست و مشکل تجربه، ‌طبقه‌بندی صحیح نیروهای جبهه خودی،‌ تذکر و شناسایی اصول وجود دارد.

وی با بیان اینکه در آیه فوق به مبارزین توصیه شده است که به دنبال مشرکین نباشند، یادآور شد: خطر اطاعت از دشمنی که ملحد، بی‌دین و مادی نیست، اما مشرک است، وجود دارد.

این استاد حوزه و دانشگاه، توحید را یک بحث صرفاً نظری و اعتقادی ندانست و تأکید کرد: توحید در ساحت شخصی و اجتماعی آثار عملی دارد و اگر همه لوازمش شناخته شود یعنی در برابر هرچیز غیر حق عصیان وجود داشته باشد و مقابل همه ستم‌ها بایستد، مبارزه و انقلاب دائمی شکل می‌گیرد.

رحیم‌پور ازغدی کلمه «لا اله الا الله» را مبارزه و انقلاب دائمی توصیف کرد و تبیین کرد: جهاد کبیر جهادی است که در مراحل جهادی سخت‌تر و پیچیده‌تر شده است و تفاوت تشیع علوی، لندنی و اسلام آمریکایی و ناب در اعتقاد به مسأله تبعیت از دشمن است.

وی تصریح کرد: انقلابی معمولی نمی‌تواند از پس مشکلات تطمیع، تهدید و موانع جهاد کبیر برآید؛ موانعی که میل اطاعت از دشمن را در جبهه انقلاب ایجاد می‌کند و فرد ممکن است در شرایط عادی از دشمن تبعیت نکند، اما در عمل شرایطی ایجاد می‌شود که اگر دست به جهاد کبیر نزند خطر تبعیت از دشمن به وجود می‌آید.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه میل به تبعیت از دشمن از اوایل انقلاب اسلامی وجود داشت، متذکر شد: عده‌ای معتقدند در کشور در ارزش‌ها اشتباه شده است نه روش‌ها؛ در حالی‌ که روش‌ها محصول کار متولیان اجرایی است و ممکن است در آن‌ها اشتباهاتی رخ دهد.

رحیم‌پور ازغدی، ارزش‌ها را معیار و مبنای حرکت انقلاب دانست و یادآور شد: همه دولت‌ها از ابتدای انقلاب به‌گونه‌ای ضد شاه و انقلابی بودند، اما عده‌ای بر سر انقلاب ثابت‌قدم و پایدار ماندند و عده‌ای هم برای ماندن در شرایط مختلف خود را با شرایط تطبیق دادند.

وی با اشاره به آیات قرآن درباره چگونگی انقلابی ماندن، تبیین کرد: کسانی آمادگی جهاد کبیر دارند که بتوانند در مقابل اطاعت از دشمن، تأثیرپذیری، نفوذپذیری، ضعف نفس و تغییر شعارهای انقلاب مقاومت کنند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی به استدلال‌های دینی و مکتبی برای انقلابی ماندن اشاره کرد و افزود: آیه ۲۱۶ سوره بقره اولین اصل مبارزه با دشمن را این نکته می‌داند که جهاد یک امر تشریفاتی و نمایشی نیست، بلکه بر مردم واجب شده است و مؤمن یعنی مبارز و مؤمن غیرانقلابی و غیرمبارز مؤمن نیست.

رحیم‌پور ازغدی با بیان اینکه خداوند مسلمین و مذهبی‌ها را به دو دسته تقسیم کرده است، تأکید کرد: قاعدین، سازش‌کاران و وادادگان در یک‌سو و مجاهدین و انقلابیون در سوی دیگر قرار دارند و خداوند مجاهدین را بر قاعدین برتری داده است.

وی با اشاره به آیه «عسی ان تکره شیئا و هو کره لکم و عسی ان تحبو شیئا و هو شر لکم و الله اعلم و انتم لا تعلمون» تأکید کرد: دومین اصل در مبارزه با دشمن این است که خوشایند و ناخوشایند فرد، معیار نباشد و فرد با ناخوشی‌ها کنار بیاید و در جریان مبارزه مقاومت کند.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه مبارزه به معنای خطرپذیری است، افزود: جهاد کبیر یعنی در سختی‌ها میدان را خالی نکردن و این امر بسیار سخت است، چراکه انسان نمی‌داند این مقاومت چه آثاری دارد و اگر کم بیاورد چه تبعات شومی در پی خواهد داشت.

رحیم‌پور ازغدی به توصیف حضرت علی(ع) در باب جهاد کبیر اشاره و تشریح کرد: حضرت علی(ع) می‌فرمایند که آن‌ها که فکر می‌کنند بدون جهاد و مبارزه و انقلابی ماندن می‌توانند دنیای خود را حفظ کنند بدانند با این شیوه نه دنیا برای آن‌ها می‌ماند و نه دین؛ بلکه مبارزه در همه حوزه‌های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، علمی و تربیتی جهاد محسوب می‌شود و اوج آن، جهاد مسلحانه است که قتال است و شهادت در پی دارد.

وی با بیان اینکه مجاهد اجر عظیمی نزد خداوند دارد، تصریح کرد: حضرت علی(ع) فرمودند که هرکس مبارزه را ترک کند از این باب که خسته و بی‌انگیزه شده، خداوند لباس ذلت بر او می‌پوشاند و او تحقیر می‌شود، اموالش را مصادره می‌کنند و خداوند رهایش می‌کند و توهین و تحقیر می‌شنود و به حقوق خود نمی‌رسد و اگر زور دشمن برسد سرزمین او را اشغال و او را نابود می‌کنند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با استناد به فرمایشات امیرالمؤمنین در نهج‌البلاغه گفت: اگر ملتی جهاد را کنار بگذارند از عدالت و انصاف محروم می‌شوند و اگر نتوانیم نسلی انقلابی تربیت کنیم یک نسل بی‌اراده و ضعیف و ترسو نمی‌تواند ستم را از خود دور کنند.

رحیم‌پورازغدی با اشاره به این فرمایش حضرت علی(ع) به جامعه انقلابی واداده که اگر مرا تنها بگذارید به‌ تنهایی به پایگاه دشمن در سرزمین دشمن حمله می‌کنم، افزود: حضرت خطاب به آن‌ها می‌فرمایند که خود را برای نبرد با دشمن خود از زمین بکنید و زمین‌گیر نشوید؛ شمایی که محافظه‌کار شدید می‌خواهید قدرت و ثروت را برای خود نگه‌ دارید؛ شما خودمحور شدید و خدامحور نیستید.

وی با بیان اینکه انسان خدامحور تا آخر عمر انقلابی می‌ماند، متذکر شد: محافظه‌کارها اول شعار انقلابی سپس شعار ضدانقلابی می‌دهند، به همین دلیل هرکسی نمی‌تواند انقلابی بماند، انقلابی ماندن دشوار است.

این استاد دانشگاه و حوزه با اشاره به عبارت «من نام لم ینم عنه» تشریح کرد: آنکه خوابیده است بداند که دشمن نخوابیده و بیدار است و آنی که یک گام جلو آمده، نباید بخوابد و باید به مرحله بعد برود و تا آخر عمر مجاهد و انقلابی بماند.

رحیم‌پور ازغدی، جا ماندن در مسیر را موجب ذلت و ستم و سهم پست و ناچیز از دنیا برشمرد و افزود: نصف جمعیت کشورهایی مانند مصر که همیشه تسلیم و نوکر آمریکا و رژیم صهیونیستی بودند، زیر خط فقر زندگی می‌کنند و اگر ملت و حکومتی مبارزه را نیمه‌کاره رها کنند و خود را در اختیار دشمن بگذارند و وا بدهند، دشمن گوشت آن‌ها را به دندان می‌کشد و استخوان‌هایشان را می‌شکند و به آن‌ها رحم نخواهد کرد.

وی با استناد به فرمایشات حضرت علی(ع)، تصریح کرد: اگر کسی به دشمن اجازه دهد او را بخورد و پوستش را بدرد، این جامعه خیلی بدبخت، عاجز و بسیار ناتوان است و قلب ترسویی دارد و حقیر است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با ذکر گوشه‌ای از تاریخ جنگ صفین و ارائه پیشنهاد صلح از طرف یاران معاویه و ترک مخاصمه، گفت: حضرت علی(ع) پیشنهاد ترک جنگ را نشانه شفقت می‌دانستند، اما چاره‌ای جز نبرد و جهاد با معاویه نداشتند، چراکه کوتاه آمدن در برابر معاویه را کوتاه آمدن در برابر کفر و خیانت به اسلام می‌دانستند.

رحیم‌پور ازغدی با بیان اینکه مصالحه با معاویه مسلمان‌نما از نظر امیرالمؤمنین زیر پا گذاشتن مکتب پیامبر اکرم(ص) است، تأکید کرد: افرادی از ابتدای انقلاب دم از مصالحه می‌زنند، در حالی‌ که آن‌ طرف کفر، صریح است، چگونه است که مصالحه با کفر صریح را کفر نمی‌دانند!

وی افزود: خداوند اجازه نداده که اولیایش و مؤمنین زنده باشند و بتوانند علیه ظلم و فساد مبارزه کنند، اما سکوت کنند و با سکوت به ظلم اعتراف و تمکین کنند و او را به رسمیت بشناسند؛ تعبیر جهاد کبیر در کلام امیرالمؤمنین این‌هاست.

این استاد حوزه و دانشگاه در پایان این نشست سه‌ساعته در پاسخ به سؤالات دانشجویان گفت: مشکلات فعلی کشور به علت عمل نکردن به قوانین است، ما دچار فلج عقل عملی شدیم و ناظران ما که وظیفه نظارتی بر عهده دارند به وظایف خود عمل نمی‌کنند.

رحیم‌پور ازغدی با بیان اینکه ۷ هزار ناظر در سه قوه بر اجرای قوانین نظارت دارند، افزود: خود ناظران باید تنبیه شوند، چراکه سه قوه وظایف خود را به‌ خوبی انجام نداده‌اند.

وی تبیین کرد: برخی اقداماتی که در حال حاضر انجام می‌دهد نشان می‌دهد که ناظرین یا خبر دارند و نمی‌خواهند با فساد و قاچاق مبارزه کنند یا خوابند که باید بیدارشان کرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه اگر دستگاه قضایی و وزارتخانه‌ها و مجلس به وظیفه خود به‌ درستی عمل می‌کردند این اتفاق‌ها نمی‌افتاد، گفت: اگر بتوانیم مسأله قاچاق در کشور را حل کنیم اگر پول‌های بلوکه‌شده‌مان هم برنگردد مشکلاتمان را رفع خواهیم کرد.

رحیم‌پور ازغدی از دانشجویان خواست نسبت به مسأله مبارزه با قاچاق مطالبه جدی داشته باشند و در انتقاد از برخی مسؤولان، افزود: برخی از مسؤولان آدم‌های سالم و پاکی هستند و مسؤولیت‌های مهمی هم در سه قوه دارند، اما مشغول سیاحت‌اند و در این عالم حضور ندارند و باید از آن‌ها پرسید چرا اشراف ندارند و پیگیری نمی‌کنند؟

وی با اشاره به ۵۰ میلیون حساب بانکی مجهول‌الهویه در کشور، تصریح کرد: مسؤولانی که این اتفاقات در مجموعه آن‌ها رخ می‌دهد از نخست‌وزیر ژاپن و سوئد که کمتر نیستید که به خاطر اشتباه زیردستشان استعفا می‌دهند!

این استاد حوزه و دانشگاه، شفاف‌سازی مسائل مالی را با اهمیت دانست و تأکید کرد: مشکل نظام پولی و بانکی ما شرع و قانون نیست، بلکه عدم اجرای قانون، وادادگی و بی‌قانونی است و شما به‌ عنوان دانشجوی مسلمان باید در فکر علاج این مسأله باشید.

رحیم‌پورازغدی در پاسخ به سؤال دانشجویی جناح‌بندی به معنای وجود اختلاف در سلیقه و روش و وحدت در اصول و مبانی را فاقد اشکال دانست و افزود: اگر جناح‌بندی به معنای معیار و ملاک قرار گرفتن یک فرد باشد قابل‌قبول نیست و معیار همه ما باید رهبری باشد چراکه ولایت‌فقیه ولایت احزاب نیست.

وی، رعایت نظم، دقت، پرکاری، اطاعت‌پذیری و اتحاد را رمز پیروزی در مبارزه دانست و گفت: متأسفانه در جبهه حق، آدم‌های بی‌عرضه حضور دارند، اما افراد در جبهه باطل منسجم عمل می‌کنند و ما غالباً چوب بچه مسلمان‌های ضعیفی را می‌خوریم که حاضر به مطالعه نیستند و کسی که اهل مطالعه نباشد نمی‌تواند کار فرهنگی انجام دهد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به سؤال دانشجویی پیرامون خانه‌نشینی حضرت علی (ع)، تصریح کرد: حضرت علی(ع) هیچ‌وقت خانه‌نشین نشد؛ شرایط و وظایفش عوض شد و ایشان همکاری انتقادی هم با حکومت داشت، اما خارج از فضای حاکمیت در نیروسازی و در فضای اقتصادی به تولید کار و اشتغال و تربیت نیرو اشتغال داشت.

رحیم‌پورازغدی افزود: حضرت علی(ع) هزار برده را خرید و تربیت و آزاد کرد و هرکدام از آن‌ها به مبلغی برای اسلام تبدیل شدند.

وی در پایان با بیان اینکه شرط حاکمیت در عصر غیبت عدالت است، نه عصمت گفت: ولی‌فقیه تا زمانی که عادل است حق ولایت دارد و تشخیص صلاحیت ولی‌فقیه کار هرکسی نیست.