هیچ برنامه‌ای در طول شبانه روز نباید از این رسانه نورانی پخش شود مگر این که یکی ذیل یکی از این سرفصل‌ها تعریف شود. به عبارتی یا برنامه باید حکیمانه باشد و یا اینکه ذیل موعظه حسنه قرار بگیرد و یا برنامه‌ای باشد که جادلهم بالتی هی احسن بر آن برنامه صدق می‌کند و از خود دشمن فریب دشمن را آشکار می‌کند.

حجت الاسلام والمسلمین سید محسن دعایی رئیس مرکز مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلامی مشهد در گفتگو با خبرنگار ثامن پرس گفت: هیچ برنامه‌ای در طول شبانه روز نباید از این رسانه نورانی پخش شود مگر این که یکی ذیل یکی از این سرفصل‌ها تعریف شود. به عبارتی یا برنامه باید حکیمانه باشد و یا اینکه ذیل موعظه حسنه قرار بگیرد و یا برنامه‌ای باشد که جادلهم بالتی هی احسن بر آن برنامه صدق می‌کند.

مسئول جبهه ملی عفاف و حجاب  کشور ضمن اشاره به نظر قرآن در باب رسانه گفت: رسانه در دیدگاه اسلام باید بر اساس آیه‌ی صد و 25 ام سوره مبارکه نحل که می‌فرماید «ادعُ إِلى سَبیلِ رَبّکَ بِالحِکمَةِ وَالمَوعِظَةِ الحَسَنَةِ وَجادِلهُم بِالَّتی هِیَ أَحسَنُ» شکل بگیرد. ادعو یعنی دعوت کن. به کجا دعوت کن؟ به «سبیل ربک».

وی افزود: رسالت و هدف رسانه اطلاع رسانی و دعوت است و برای بدست آوردن الگوی رسانه‌ی دینی می‌توانیم از این آیه استفاده کنیم. در واقع سه ابزار در این آیه معرفی شده است که باید توسط یک رسانه مورد توجه قرار بگیرد.

سید محسن دعایی در رادامه با اشاره با به مفهوم حکمت خاطر نشان کرد: در ابتدا مساله‌ی حکمت معرفی می‌شود. حکمت یعنی تبیین معادلات منطقی یک موضوع. یکی از کارهایی که رسانه باید انجام دهد این است که منطقی بودن موضوع را به مخاطب تفهیم کند. وقتی مخاطب منطقی بودن یک موضوع را شناخت؛ طبیعتا خودش به سوی او جذب خواهد شد.

رئیس مرکز مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلامی در ادامه با اشاره به مفهوم موعظه حسنه خاطرنشان کرد: نکته‌ی بعد اینجاست؛ که آیه می‌فرماید «بالموعظه الحسنه». موعظه‌ی حسنه به معنای این است که خوبی‌ها، مصالح و منافع موضوع را به طرف نشان بده.

وی در ادامه افزود: زمانی که خوبی‌ها، زیبایی‌ها و مصالح فرضا عفاف و حجاب و یا هر موضوع اسلامی دیگری را، در قالب رسانه با همه محتواها و ابزارهایی که در اختیار دارد زیبا معرفی کردیم؛ عفاف را مقوم ارزشهای انسانی در جامعه معرفی کردیم؛ جامعه‌ی مخاطب ما به سمت آن موضوع متمایل می‌شود و حرکت می‌کند.

مسئول جبهه عفاف و حجاب کشور با اشاره به اهمیت رمزگشایی از فریب‌های رسانه‌ای شیطان خاطرنشان کرد: در قسمت سوم، آیه به مساله‌ی «جادلهم بالتی هی احسن» اشاره می‌کند. باید مشت رقیب را پیچاند و فریب او را برای مردم رمز گشایی کرد. یکی از سرفصل‌هایی که باید رسانه دینی در او فعال بشود رمز گشایی از فریب‌های رسانه‌ای جبهه‌ی معاند و شیطانی رقیب است.

وی افزود: رسانه دینی باید تلاش کند تا فریب‌های مغالطه آمیز رسانه‌‌ای و تبلیغی گسترده جناح شیطانی سلطه‌ی استکبار را برای مخاطبین خودش بازگشایی و تبیین کند؛ تا خدای ناکرده جوانان ما ناخودآگاه فریب افسون‌های رسانه‌ای دشمن را نخورند.

حجت الاسلام سید محسن دعایی با اشاره به لزوم اصلاح ادراک اشتباه جامعه در مساله عفاف و حجاب گفت: امروزه بسیاری از افرادی که سبک پوششان و سبک بروزشان در جامعه مورد پسند اسلام و ارزش‌های اسلامی و انقلابی نیست؛ خودشان را گناهکار حساب نمی‌کنند. در حالی‌که فی‌الواقع گناه‌کار هستند و سرباز یک جناح تبهکار قرار گرفته‌اند. ما چه باید بکنیم که این اشتباه تلقی و ادراکی را برای جامعه‌ی مخاطبمان جبران کنیم؟

رئیس مرکز مطالعات راهبردی در ادامه لزوم فعالیت ثامن پرس در این سه حوزه را مورد تاکید قرار داد و گفت: پیشنهاد می‌کنم ثامن پرس در این سه سرفصل شروع به تولید محتوا و مدیریت کار رسانه‌ای خودش کند. در یک محور معادلات منطقی و حکیمانه بودن آموزه‌های دینی و به خصوص حجاب و عفاف را تبیین کند. در یک محور منافع و زیبایی‌ها و خوبی‌های آموزه‌های دینی از جمله عفاف و حجاب را توضیح دهد و به بحث بگزارد. و در یک محور هم فریب‌های گسترده رسانه‌ای دشمنان اسلام را افشا کند.

حجت الاسلام دعایی با اشاره به روند فعالیت ثامن پرس گفت: هیچ برنامه‌ای در طول شبانه روز نباید از این رسانه نورانی پخش شود مگر این که یکی ذیل یکی از این سرفصل‌ها تعریف شود. به عبارتی یا برنامه باید حکیمانه باشد و یا اینکه ذیل موعظه حسنه قرار بگیرد و یا برنامه‌ای باشد که جادلهم بالتی هی احسن بر آن برنامه صدق می‌کند و از خود دشمن فریب دشمن را آشکار می‌کند.

وی افزود: به عبارتی می‌توان در نمایشگاه‌هایی به مردم نشان داد که قرارگاه‌های مرکزی جنگ نرم شیطانی دشمن چگونه سازمان دهی می‌شود. باید پشت صحنه‌ی هالیوود و گوگل و برخی شبکه‌ها مانند بی بی سی، من و تو، جم و... را برای مخاطب آشکار کنیم. اگر این تبیین برای مردم انجام شود؛ طبیعتا مخاطبی که هوشمند است، مخاطبی که با فطرت انسانی و الهی‌اش هنوز فاصله نگرفته می‌تواند مسیر انسانی و الهی‌اش را بهتر تشخیص دهد.