اتفاق تلخی در سینمای مشهد در حال وقوع است چرا که فیلمسازان مشهدی و علاقه‌مندان به این مقوله در حال ترک کردن این شهر هستند.

کارگردان مشهدی سینمای ایران گفت: اتفاق تلخی در سینمای مشهد در حال وقوع است چرا که فیلمسازان مشهدی و علاقه‌مندان به این مقوله در حال ترک کردن این شهر هستند.

به گزارش ثامن پرس از مشهد مقدس، «عادل تبریزی» متولد 1362 مشهد، لیسانس سینما از دانشگاه سوره اصفهان است. وی در حدود 10 سال است که به صورت حرفه‌ای در زمینه دستیار کارگردانی در سینما و تولید فیلم مشغول است که از جمله فعالیت‌های وی، عضو گروه کارگردانی فیلم حکم، عضو گروه ساخت عنوان‌بندی برای فیلم رئیس، دستیار کارگردان فیلم نارنجی پوش و... است.

تبریزی به‌ تازگی فیلم کوتاه آخرش «اول پاییز» را به پایان رسانده است در همین زمینه گفت‌وگویی با وی داشتیم.

اول پاییز

وی با اشاره به فیلم اول پائیز اظهار داشت: این فیلم، دارای تم مادرانه و تاکید آن بر تنهایی یک زن سرپرست خانوار است و احساس می‌کنم حال و هوای فیلم‌های کوتاه گذشته‌ام در فیلم کوتاه «اول پاییز» نیز به چشم می‌خورد.

تبریزی ادامه داد: فیلم‌نامه این فیلم کوتاه را دو ماه قبل نوشتم و شرایط تولید آن نیز در ماه گذشته فراهم شد و با توجه به حساسیت‌هایی که برای لوکیشن مربوطه داشتم نزدیک به یک ماه به دنبال لوکیشن مدنظرم بودم.

کارگردان سینمای ایران بیان کرد: فیلم‌برداری این اثر دو روز به طول انجامید، همه سکانس‌های این اثر بر روی یک پشت‌بام است و این فیلم کوتاه به این دلیل که در مورد تفاوت بین دو نسل سخن می‌گوید، برایم حایز اهمیت بود که از بین صدها پشت‌بامی که به آن‌ها سر زدم بتوانم آنچه که به دل می‌نشیند را انتخاب کنم.

عوامل حرفه‌ای و نگاهی به جشنواره

وی بیان کرد: در این فیلم کوتاه، عوامل حرفه‌ای سینما در بخش‌های مختلف همکاری دارند و در این میان، در انتخاب بازیگران، نیز شرایط همکاری با رویا افشار پس از مطالعه فیلم‌نامه فراهم شد.

در سال 90 در فیلم نارنجی‌پوش ساخته داریوش مهرجویی به عنوان دستیار کارگردان و با محمد جواد جعفرپور بازیگر دوم این فیلم کوتاه همکاری داشتم و شرایط حضور این بازیگر نیز فراهم شد و نهایتاً به تولید این اثر انجامید و سعی ما بر این است که بتوانیم آن را به سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران برسانیم.

فیلم بلند

تبریزی با اشاره به ورود خود به عرصه فیلم بلندسازی اظهار داشت: به این دلیل که این فیلم کوتاه ساخته و پرداخته ذهن من است نمی‌توانم آن را متمایز از دیگر فیلم‌های کوتاه خود بدانم، اما با توجه به اینکه در حال نگارش فیلم‌نامه بلند سینمایی خود هستم این فیلم کوتاه نیز کمی نزدیک به حال و هوای نخستین فیلم سینمایی‌ام است.

فیلم کوتاه فیلمی مظلوم است و شرایط تولید آن به صورت حرفه‌ای وجود ندارد و من نیز بر حسب شرایط ساخت فیلم‌های بلند سینمایی نسبت به ساخت فیلم کوتاه، در حال نگارش اثر بعدی خود در قالب یک فیلم بلند سینمایی هستم و به نظر من مهم‌ترین بخش تولید یک فیلم چه کوتاه و چه بلند، پیش تولید آن است، چرا که اگر یک اثر با یک لوکیشن مناسب همراه باشد و شرایط خوبی در پیش تولید رقم بخورد، به‌طور قطع فیلم بخش عظیمی از مسیر خود را طی کرده‌است.

سینمای مشهد

وی در مورد وضعیت سینمای مشهد نیز بیان کرد: اتفاق تلخی در سینمای مشهد در حال وقوع است چرا که فیلمسازان مشهدی و علاقه‌مندان به این مقوله در حال ترک کردن این شهر هستند و این مسئله را می‌توانیم یک مهاجرت تلخ بدانیم، همان‌طور که من نیز 4 سال گذشته مشهد را به مقصد تهران ترک کردم و فعالیت جدی دیگرم که دستیار کارگردانی است را دنبال کردم.

وی افزود: اما همیشه این موضوع برایم جذاب بود که انجمن سینمای جوانان مشهد، من را از دست رفته ندانست چرا که با توجه به اینکه در جریان مهاجرت من از مشهد بودند اما پیگیری‌های لازم صورت گرفت که زمینه همکاری من با این انجمن جهت تولید فیلم فراهم شود و این اتفاق پر از مهری است که از سوی مسئولان دعوت به همکاری با انجمن سینمای جوانان مشهد شدم.

کارگردان سینمای ایران بیان کرد: با توجه به اینکه تهیه‌کننده این فیلم کوتاه نیز انجمن سینمای جوانان مشهد است، این همکاری می‌تواند اتفاق ارزنده‌ای باشد حتی اگر شرایط تولید و عوامل فیلم کوتاه «اول پاییز» از اهالی سینمای تهران باشند.

تبریزی تصریح کرد: با وجود این شرایط، سعی بر آن شد فیلمی مطلوب ساخته شود؛ چرا که معتقد هستم تولید فیلم در مشهد و تهران آن چنان اهمیتی ندارد زیرا باید همه خروجی‌های سینمای ایران خوب و مطلوب باشد و با این تقسیم‌بندی‌ها کاملا مخالف هستم.

وی افزود: به نظر من مشکلات در سینمای ایران به ویژه در مشهد به گونه‌ای است که یک مسئول به تنهایی نمی‌تواند حمایت‌های لازم را از عوامل تولید یک اثر به‌طور همه جانبه داشته باشد، نهادهایی مانند شهرداری، آستان قدس‌رضوی و... همگی باید پای کار بیایند و خواستار حضور تعدادی فیلم‌ساز و عوامل سینمایی در شهر باشند که در این شهر به تولید فیلم سینمایی پرداخته شود.

تبریزی گفت: من تاکید می‌کنم بر این مسئله که فضای سینمای مشهد رشد پیدا کند مخالف هستم، چرا که معتقدم همه ما سینمای ایران هستیم، همانگونه که تهران با شرایط فیلمسازی مطلوبی همراه است، باید این شرایط در شهرستان‌ها نیز فراهم شود که بتوانیم از ظرفیت جغرافیایی مشهد و دیگر شهرهای ایران نیز بهره ببریم.

اقتصاد سینما

تبریزی اظهار داشت: باید شرایطی فراهم شود که با برنامه‌ریزی‌های کلان، اقتصاد سینما رونق پیدا کند و یا حتی شرایط تولید به‌گونه‌ای رقم بخورد که پول لازم برای تولید یک اثر سینمایی به این عرصه تزریق شود.

وی عنوان کرد: در واقع می‌توان گفت، وجود امکانات و اقتصاد دو امر متمایز از یکدیگر در مقوله تولید فیلم سینمایی هستند و شهر مشهد نیز امکانات لازم را دارا است اما وجود نیروهای مختصص بسیار مهم است چرا که در سینما اقتصاد حائز اهمیت است. در این میان باید به پرورش نیروهای مختصص نیز پرداخت، همچنان که باید به این نکته اشاره کرد که علاوه بر شرایط و بهبود تولید، شرایط اکران نیز باید به‌گونه‌ای مطلوب فراهم شود.

انتهای پیام/